Special Sponsor



Rabu, 27 Julai 2011

Saga FL vs FLX

Seperti tajuk di atas, aku telah compile beberapa perubahan yang terdapat pada saga flx hasil dari pembacaan artikel blog paultan.org dan funtastickodesign.

Transmisi

FL = IAFM + 4Speed Mitsubishi gbox
FL = IAFM + 5MT Gearbox from Aichi Kikai/MMC, Japan
FLX = IAFM+ + 5MT Gearbox from Getrag
FLX = IAFM+ + CVT from Punch motive



Auto 4 speed Vs CVT 6 speed


FL = 2400-2500 rpm @ 80km/h
FL = 3000 rpm @ 100km/h
FLX = 2000 rpm @ 80km/h
FLX = 2500 rpm @ 100km/h

cvt cooler untuk gearbox cvt agar sesuai untuk cuaca malaysia


Suspensi

nampaknya bab suspensi dah di tune sedikit sebab FL, BLM ada masalah sikit kalau dah tukar rim besar sikit kalau bawak ramai orang kat belakang nampak mendap belakang, aku pun dah tukar spring lain hari tu ada mamat dari kelantan jual memang best spring tu, tp dah lupa mana link, contact dia pun dah hilang gak..

FL = antirollbar 19mm
FLX = antirollbar 21mm maksudnya lagi tebal sedikit, spring rate 20%-30% lebih keras.

Tetapi masih mengekalkan level comfort dan juga 'proton ride and handling' disitu :)


Ruangan Enjin cvt executive


Fuel Consumption



Perubahan lain


Ahad, 24 Julai 2011

Proton Saga FLX Brochure



Mari kita layan brochure saga flx pula..


spesifikasi manual standard, cvt standard, manual executive, cvt executive



sos : paultan

Khamis, 21 Julai 2011

PANASSSSS : keluarga saga baru, saga FLX



Panas, hangat.. haha.. spyshot terbaru saga flx yang khabarnya dilancarkan tidak lama lagi. Gambar dari blog funstactickodesign, bro campromania, prolever pinjam ye.. untuk lebih berita lawati blog beliau disini


standard tp warna gold ni pun nampak sangat cantek


reflection tinggi sangat mcm factory tint pnye cermin je..

Saga FLX ni dengar khabar didatangkan dengan kekotak gear CVT 6 kelajuan beserta enjin campro iafm, dilengkapi dengan system brek ABS.. yeeee ABS EBD sound delicious juge. Juga terdapat pilihan warna baru, gold macam gambar di atas.


update : gambar dari fb prosboc...



console gear, kelihatan seperti ada butang function apa tu? tekaan aku mungkin nk bagi feel dia gear change mcm auto biasa ataupun sport mode, eco mode??



meter ada sedikit perubahan design, yg display tu ada orang cakap S bukan 5 sbb cvtnye 6 speed. Dalam masa yang lain pula rpm idling rendah sekitar 600rpm kalau kete aku idling dalam 900rpm mungkin dah tune lebih kot engine ni.


gambar meter terbaru, cilok dari blog arena kereta. Sebelah kanan dekat meter kelajuan tu ada logo esp on/off.. tp mengikut diorang maybe future function, sekarang takde lagi.


ruang enjin, sama mcm saga blm/fl cuma ada bnyk komponen baru kat situ camni la best.

Sabtu, 16 Julai 2011

Bodykit Saga FL

Saja bosan-bosan aku copy paste artikel dari web kereta.info, en shufi saya copy yee..



yang ni jenis airmaster, smart dan tertarek.. Aku suka kt bodykit airmaster ni pasal material dia tahan lasak, terbukti skirt blkg aku pn pakai airmaster sampai skrg cat, material FRP dia masih kukuh takde tercabut, crack or cat menggelupas.


Yang ini pula jenis saga fl sportivo, datang dari material PU, design sipi2 dengan airmaster tapi harga lagi murah. PU tahan gak compare dengan fiber. Didatangkan sekali dengan spoiler terkini Mugen.



Bodykit terkini airmaster, skirt belakang sebijik mcm aku pnye, depan dia nice lah.



Saga FL burn bodykit. Nampak simple designnye, di matching kan sekali dengan spoiler terkini saga FL R3 menjadikan kereta amat bergaya.




Design ni custom menurut maklumat dari kdi, design seakan-akan naza forte. Tertawan jiwa bila tengok skirt depan tu.. hehe. Ia adalah milik salah seorang ahli kelab saga FL Owner Club dibawah Prosboc.

Ahad, 10 Julai 2011

servis ketatkan brek belakang

Akhir jun lepas tak silap aku time parking kt bukit cherakah aku tarik handbrek sampai atas pun terasa berjalan sikit keter. Hari isninnya kebetulan tengah cuti so aku bawak la kat sc mintak pomen2 tgkkan, walaupun bukan time servis minor lagi tapi bab-bab brek dan tayar ni sensitif sikit.


Pada awalnya aku ingtkan dh kene tuka brekped sbb milleage pun dah 10x,xxxkm dh ikut logik maybe dh haus la kot. Tapi setelah diperiksa pomen cakap blh tahan lagi so dia just servis sikit, cuci2 dan adjust handbrake.



brake shoe setelah dibuka, servis, cuci.. nampak berkilat2 kan.. huhu. Upah buat dalam rm30. Skrg tarik 1-2 klik pun dh kaw2 melekat.