Special Sponsor



Selasa, 24 Jun 2008

addons : part1

Jeng3x... aku telah menambah 2 barang pada kereta ni pada 18 Jun tadi.

1. Speaker JVC 3-way



spec:
* 250W Peak/40W RMS
* Twin Roll Butyl Rubber Edge
* Shallow & Slim Design
* Frequency Response: 30Hz-32,000Hz
* Sensitivity: 87.5dB/Wm
* Crossover Frequency: 5, 8kHz
* Aramid Fiber+ Carbon Fiber Composite Olefin Cone Woofer
* Poly-Ether Imide Dome Tweeter
* Strontium Magnet (Woofer)
* Neodymium Magnet (Midrange)
* Free Edge (Midrange)
* Heat-Resistant Voice Coil
* Mounting Depth: 47mm


aku pasang sebab memang dah ada lubang kat pintu aku, untuk M-line diorang memang dah dapat 4 speaker, yang menghairankan ada yang pergi tukar speaker lain... huuhu...

Speaker nih max peak power dia 250Watt so tak payah nak letak amp la. Kalau kuat lagi mungkin kene, itu semua kena tengok spec radio (HU- Head Unit) dalam kereta. Dalam bahasa mudahnya ibarat PSU pc la, kalau beban yang diletakkan melebihi peak power dia maka OFF la.... huhu paham kan...

2. Lampu boot (orang kata M-line ada lampu, tapi kenapa B-line aku x de pula)


Lampu ni biasa pasang kat siling kereta, tapi aku memandai pasang kat boot kereta, nasib baik orang kedai 'abang' pandai wiring memang respek habis la. Siap pasang suiz khas supaya bila aku bukak boot dia ON, bila tutup, OFF.



Balik kampung minggu lepas aku ada usha kedai audio kat sg. besar, diorang memang khas untuk buat audio. Projek diorang tengah buat masa aku usha tu complete 12 super-size speaker + woofer letak dalam kereta Perodua Kancil. Memang menarik tapi sayangnya aku tak sempat nak ambek gambar projek diorang tu. Aku tanya-tanya 'sound proof' diorang buat. Tokeh kata kalau 1 kereta dalam RM1k, kalau nak buat kat 4 pintu dalam rm150. Bila pasang kat kancil pun bunyi tutup pintu macam kereta germany, solid.



Overall aku rasa B-line aku nak bertransform ke M-line.
List M-line yang kurang dari spec aku.

- SRS Air Bag (takkan nak pasang kut... )
- Reverse Sensor (murah je, tapi tak penting)
- Fog Lamp (tak perlu)
- Sport Rim 14 Inci (dalam pertimbangan)
- Electronic Side mirror (aku dalam pencarian side mirror yang ada LED signal dan boleh auto lipat)
- Pre-tensioner seat belt (tak perlu sangat tapi boleh dipertimbangkan)
- Adjustable height Seat (no need la boleh adjust kat tengkuk tu pun dah ok)
- Cermin kat sunvisor


erm apa-apa je lah...

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bro mcm tgh pk nak pakai rim 14' m lines ek.. if interested roger saye.. kete saye nak salin sport rim lain so ingat nak tolak jerk rim ni.. rim n tayar sekali la jual lagipun kete x la lame sgt.. akhir bulan 5 x slh hr tu kuar... boleh email mirul_3@yahoo.com

Unknown berkata...

Nak tanya.... kereta aku ni Saga FLX SV.... nak pasang speaker kat depan pintu tu.... tapi nak tau size speaker tu..... u tau tak?